Wednesday 15 February 2012

U - Turn 22



“ Budak cacat!” Ezzat menyapa Denn yang tengah bercakap dalam telefon di gazebo luar rumah.
Denn mengangguk kepala ke arah abangnya lalu menyambung perbualannya di dalam telefon. Ezzat memang gemar memanggil dia dengan panggilan tu. Jadi, biarkan. Kalau dia gembira dengan cara itu, biarlah. Kalau dia menangis air mata darah meminta abangnya itu berhenti dari memanggilnya ‘budak cacat’ sekalipun, dia tidak rasa Ezzat akan berbuat begitu. Ezzat takkan berubah. Memang padanlah dia kembar dengan Aween tu. Dua-dua keras kepala. Tapi Aween tu masih okey lagilah sebab kalau dia tak bergabung tenaga dengan Ezzat, dia tak adalah ‘berbisa’ sangat.
Ezzat meneruskan langkah ke dalam rumah dengan senyuman yang tak lekang di bibir. Dia datang ni ada hajat. Kalau tak, payah dia nak jenguk muka ke sini. Masuk rumah, terus je dia ke ruang makan. Sebab sekarang masa sarapan pagi,jadi dia rasa semua orang ada kat ruang makan.
“ Assalamualaikum!” ujar Ezzat dengan riangnya sebelum mengucup tangan kedua ibu bapanya yang memang nyata terkejut dengan kehadirannya. Dia kemudian duduk sebelah Puan Mona.
“ Amboi... Awal-awal pagi datang ni mesti ada benda lah ni.” Tuan Eizlan bersuara lalu melipat surat khabar yang kini sudah tidak menarik perhatiannya lagi. Kedatangan Ezzat lebih menarik perhatiannya kali ini.
Ezzat tersengih. “ Tak boleh ke Ezzat datang awal pagi? Salah?”
“ Salah tu tak. Malah dialu-alukan!” Tuan Eizlan tersenyum. Senang bila melihat anak teruna yang selalunya datang dengan muka yang masam mencuka, kini datang dengan senyum lebar. Pasti ada berita gembira akan disampaikan pada mereka sebentar lagi.
“ Tapi Ezzat takkan datang kalau tak ada apa-apa, kan?” Puan Mona pula menyampuk.
“ Okey-okey..” akhirnya Ezzat mengalah. Dia tahu kedatangannya ke mari akan menjadi tanda tanya pada seisi rumah. “ Ezzat nak..kahwin!”
“ Kahwin??” Tuan Eizlan dan Puan Mona berpandangan sesama sendiri sebelum kembali memandang Ezzat yang masih tersenyum. “ Patutlah senyum sampai ke telinga!” tambah Tuan Eizlan lagi.
“ Siapa calon menantu bunda ni? Kenapa tak bawak balik dulu, kenal-kenalkan dengan bunda dan daddy.” Puan Mona turut bergembira dengan berita tersebut.
“ Bunda kenal dia.” jawab Ezzat lagi.
“ Siapa Zat?” soal Tuan Eizlan dah tak sabar-sabar.
“ Nasyrah.”
***
Dah tiga hari Ad balik kampung. Rasanya itulah tempat yang paling aman untuk dia melepaskan lelah setelah apa yang berlaku. Rupanya penat kena kejar dengan along ni kan? Sumpah, lepas ni dah tak buat lagi dah kerja hutang-menghutang dengan along! Cukuplah sekali.
Masih terbayang-bayang lagi wajah-wajah cemas ayah dan ibu masa dia balik dengan badan penuh luka-luka. Ingat lagi macam mana risaunya abang dan kakak bila cerita tentang dia berhutang dengan along sampai ke pengetahuan diaorang. Dan adik..sampai takut nak ke sekolah sebab benda ni.
Dah... Dah taknak buat lagi dah. Cukup sekali. Nasib baik percubaan pertama, nyawa tak melayang. Kalau tak... Alhamdulillah. ALLAH masih bagi dia peluang untuk bernafas lagi. Masih diberi peluang untuk terus hidup di dunia. Dan bila adanya peluang yang kedua, kita tahu kita tidak harus mensia-siakannya. Sebab bukan banyak orang yang dapat peluang yang kedua dalam dunia ni?
“ Abang!”
Ad angkat muka bila suara itu menegur. Seorang gadis berdiri di sebelahnya. Dia senyum. “ Tak. Abang tak ada rasa macam nak makan kuih sekarang ni.” Ad gelak bila tengok Naura dah buat muka. Naura ni dulu masa kecik-kecik selalu jual kuih. Dengan bakul berisi kuih kat tangan, dia berjalan satu kampung sambil jerit ‘kuih!!kuih!!’. Sebab itulah dia agak popular. Sebut je nama Naura, semua orang kenal. Naura Kuih! Nama glamer dia. Haha.
“ Orang datang bukan nak jual kuih lah!”gadis berkulit kuning langsat itu merengus perlahan.
“ Okey-okey. Tak perlu marah-marah, okey? Duduk dulu.” ujar Ad tanpa mengalih sedikit pun pandangannya dari terus menatap wajah Naura yang hanya muda beberapa tahun darinya. Dulu masa kecik-kecik, budak ni comot. Sekarang ni dah cantik. Ad tersenyum.
“ Senyum-senyum ni kenapa?” Naura ambil tempat sebelah Ad.
“ Tak jual kuih hari ni?” Ad masih ingin mengusik.
“ Kalau nak sangat kuih tu, datang rumah. Nanti orang buat untuk abang banyak-banyak! Stok untuk setahun! Orang kasi free je!” Naura tengok Ad dengan senyuman yang sengaja dimaniskan.
Ad gelak. “Boleh jadi calon isteri ni!” dia mengerling sekilas ke arah Naura, ingin melihat reaksi gadis itu.
Naura mencebir. “ Tak hinginnn!”
Ad sengih. “ Datang nak apa ni?”
“ Salah ke orang tegur abang? Kalau tak tegur, nanti kata orang sombong.”
“ Pernah ke abang cakap Naura sombong?” duga Ad.
Naura sengih seraya menggeleng. “ Abang cuti ke?” dia dah tukar topik. Ad hanya mengangguk. Malas nak mengulas lebih lanjut. “ Baguslah... Ada jugak teman opah tu.”
“ Kalau abang tak ada, Naura kan ada?”
“ Tak sama... Orang bukan abang.” Naura senyum, menampakkan lesung pipit dikedua-dua belah pipinya. “ Opah selalu cakap pasal abang.”
“ Oh ye ke? Dia cakap apa?”
“ Macam-macam. Abang kan cucu favourite dia?”
Ad sengih. Memang dia merupakan cucu kesayangan opah. Sebab pertama, dia memang antara cucu yang paling kerap balik kampung. Dan sebab kedua, masa kecik-kecik dulu dia tinggal dengan opah kat kampung. Sebab tu dia rapat dengan opah. “ Naura selalu jenguk opah?”
Naura angguk. “ Bila orang balik, orang memang akan jenguk dia.”
Ad angguk. “ Terima kasih.”
“ Untuk apa?”
“ Sebab tolong tengok-tengokkan opah masa abang tak ada...”
No hal lah. Dia dah macam nenek orang dah. Orang sayang dia.”
“ Sayang dia je? Abang?”
Naura diam sejenak sebelum menoleh ke arah Ad yang tengah tersenyum lebar. “ Lelaki memang flirt all the time kan?” dia dah berdiri.
Ad turut berdiri. Flirt all the time? Betul ke? Tapi masa kena kejar dengan along tu, tak ada pulak Ad mengurat! Jadi, tak benarlah semua tu. Ad gelak dalam hati. “ Not all the time. Masa tidur mana boleh flirt!”
Naura mencemik. “ Pandailah tu... Orang nak baliklah.” Naura dah mengatur langkah meninggalkan pohon rendang di tepi padang itu.
“ Kita balik sama-sama.” Ad menyaingi langkah Naura.
***
“ Jadi dia lah kawan yang beli washing machine baru tu?” soal K tanpa berpaling dari melihat wajah Puan Khalija yang serba salah. Lambat-lambat Puan Khalija mengangguk. “ Mak... Kenapa tak bagitau awal-awal?”
“ K. Bukan mak tak nak bagitau K... Mak cuma..”
“ Lyqa tahu pasal ni kan?” K terus memotong bila melihat maknya masih teragak-agak nak menjelaskan perkara sebenar.
“ Hari tu mak dah bawak Lyqa jumpa dengan Uncle Azam...”
“ Kenapa tak bawak orang sekali? Orang bukan anak mak ke?” kali ni nada suara K tidak setegas tadi. Suaranya berubah menjadi lemah dan sayu. “ Orang bukannya nak marah mak pun kalau mak cakap benda yang sebenar..”
“ K, mak bukan nak belakangkan K..tapi... Mak takut K tak dapat nak terima.”
K menggeleng. “ Orang dah besar mak. Orang bukan kecik lagi... Orang boleh faham. Cuma orang tak faham bila mak sembunyikan benda ni dari orang. Jahat sangat ke orang ni, mak?” K terasa jauh hati bila emaknya menyembunyikan perkara yang penting sebegini dari pengetahuannya. Sedangkan Lyqa sudah tahu tentang ini. Kenapa dia tidak diberitahu? “ Kalau mak takut orang halang hubungan mak dengan dia, mak salah. Orang tak jahat macam tu lah mak.”
“ Mak tahu K tak jahat.”
“ Habis tu kenapa tak bagitau orang?”
“ K... K rapat dengan arwah ayah. Mak takut K tak dapat terima pengganti arwah ayah.”
“ Mak... Kalau dia boleh jaga mak dengan baik macam arwah ayah jaga mak sebelum ni, orang tak ada masalah nak terima dia.”
Puan Khalija memeluk tubuh K. “ Mak mintak maaf sayang...”
K membalas pelukan emaknya dengan erat. Dia sayangkan Puan Khalija. Mana mungkin dia menentang perhubungan emaknya dengan Uncle Azam kalau emaknya bahagia bersama lelaki itu? Walaupun K sendiri belum bertemu muka dengan Uncle Azam, tapi dia percaya emaknya tidak salah memilih. Dia yakin dengan keputusan emaknya.
“ K dah jumpa dengan Mukhrie?” soal Puan Khalija sebaik saja pelukan terlerai.
“ Kalau orang tak jumpa dia, mungkin orang belum tahu lagi pasal ni.” ada hikmah juga rupanya K berjumpa dengan pemuda yang agak sengal tu tempoh hari. Tak sangka pulak dengan berjumpa dengan Ie atau Mukhrie, dia boleh tahu semua benda ni. Dan segala persoalan yang dulu bermain-main di kepalanya sudah terjawab bila Ie bercerita. Uncle Azam lah yang beli mesin basuh baru tu sebab mesin basuh yang lama dah rosak. K memang terkejut bila ada lori hantar mesin basuh ke rumahnya. Bila mak dia kata kawan bagi, K memang rasa pelik. Gila baik punya kawan macam tu?? “ Mak... Mak bagi photostate IC orang kat Abang Ie ke?”
Puan Khalija tergelak mendengar soalan yang tiba-tiba keluar dari mulut K. Mungkin K hairan bila Ie tahu banyak benda tentang dirinya. “ Bang Ie cakap macam tu ke?”
K buat muka. “ Bang Ie sengal lah, mak!”
U-TURN

No comments:

Post a Comment